Een goede dienst verkoopt zichzelf. Een goede werkplek ook. Zorgorganisatie Dagelijks Leven lukt het om in het snelgroeiende aantal vacatures te voorzien.

Dagelijks Leven heeft ruim vier jaar geleden de eerste woonzorglocatie geopend en beschikt inmiddels over 41 locaties in Nederland met circa 1300 medewerkers. Komend jaar komen er nog 15 tot 20 locaties bij, wat betekent dat er op afzienbare termijn 500 tot 600 nieuwe medewerkers moeten worden geworven.

HR-directeur Jonna Huinink ziet dat met vertrouwen tegemoet: “Op de meeste locaties lukt het om binnen redelijke termijn de vacatures te vervullen.”

jonnaenalien-dagelijksleven-indeed-1

Kleinschalig wonen

“Ons geheim? In de eerste plaats spreekt onze visie en missie potentiële medewerkers aan”, legt Huinink uit. “Op onze locaties wonen maximaal 21 bewoners. Ze lijden aan dementie of een andere vorm van geheugenverlies. Wij bieden hen een veilige en betaalbare plek, met een huiselijke sfeer. Gewoon als thuis. Dat betekent dat bewoners meehelpen met de was opvouwen of boontjes doppen als ze dat kunnen, zodat hun zelfredzaamheid wordt gestimuleerd.”

Maar daar blijft het niet bij. “Samen puzzelen, de krant lezen of nagels lakken? Ook dat beschouwen wij als een volwaardig onderdeel van de zorgtaken. De administratieve lasten zijn voor onze medewerkers net zo groot als elders in de zorg, maar medewerkers ervaren die last anders.”

Huinink: “Het bijwerken van een zorgplan doen ze bijvoorbeeld gewoon in de woonkamer. Ondertussen praten medewerkers met bewoners. Die kleinschaligheid en het informele spreekt veel zorgmedewerkers aan. Maar niet iedereen. Kleinschaligheid vraagt namelijk ook meer flexibiliteit en zelfstandigheid van zorgmedewerkers.”

Be good and tell it

Een aansprekend concept met een mooie visie die ook zo door medewerkers wordt gevoeld en ervaren. Daarmee onderscheidt Dagelijks Leven zich. Maar vervolgens moeten potentiële nieuwe medewerkers – en die zijn er niet veel, alle zorginstellingen zijn namelijk naar hen op jacht – wél worden bereikt.

Ook daar kiest de woonzorgorganisatie zijn eigen route. “Op elke locatie is de locatiemanager verantwoordelijk voor werving en selectie”, zegt Alien van Lagen, die deze functie vervult in Nunspeet. “Dit betekent dat de lijnen altijd kort zijn en we snel kunnen handelen. Snelheid is belangrijk, want als je mensen te lang laat wachten kunnen ze ergens anders solliciteren.”

Dagelijks Leven gelooft in de kracht van communicatie. Wordt er een nieuwe locatie gebouwd, dan hangt er een spandoek aan de gevel met de oproep om te solliciteren. De organisatie is ook zeer actief op social media en deelt veel foto’s van activiteiten. Ook hier gaat een wervende werking vanuit, merkt Jonna Huinink. Al voegt ze eraan toe dat de foto’s niet als reclame zijn bedoeld. “We willen een zo realistisch mogelijk beeld geven van hoe het op onze woonzorglocaties werkelijk is.”

Meeloopdag

Ook de werf-een-nieuwe-collega-campagne, waarbij medewerkers een cadeaubon kunnen verdienen, werkt goed, stellen Huinink en Van Lagen. “Als ze met een kennis praten die aangeeft wel interesse te hebben in werken bij Dagelijks Leven, dan vormt die wervingsactie een extra stimulans om mensen daadwerkelijk uit te nodigen te solliciteren.”

Sinds afgelopen zomer experimenteert Dagelijks Leven met een nieuwe vorm van werving. Op de website is een button waarmee geïnteresseerden zich kunnen aanmelden om een dag mee te lopen. Huinink: “Daar wordt behoorlijk gebruik van gemaakt. Het voordeel is dat mensen zelf kunnen ervaren wat het werk inhoudt. Als ze dan solliciteren en worden aangenomen, is de kans dat ze al snel weer afhaken minder groot. Ze weten immers beter op welke baan ze hebben gesolliciteerd.”

Meer weten over hoe jouw organisatie één van de beste werkgevers van Nederland wordt? Download het e-book van Indeed.

Indeed, de nummer 1 vacaturesite ter wereld met elke maand meer dan 250 miljoen unieke bezoekers, kan je helpen in de zoektocht naar talent. Bij Indeed komen werkzoekenden op de eerste plaats. Ze kunnen gratis zoeken naar vacatures, cv’s plaatsen, informatie over bedrijven bekijken en reviews over hun eigen werkgever achterlaten.